Debreceni orsószervíz bemutatása, Kovács Szabolcs bemutatkozása

Sziasztok!
A nevem Kovács Szabolcs és kisebb kihagyásokkal immár hetedik éve foglalkozom peremfutó horgászorsók szervizelésével, tuningolásával.
De mit is jelent ez pontosan? Nézzük!

A leggyakrabban felmerülő munka orsók esetében egy általános karbantartás. Ez nem más, mint az orsó teljeskörű külső és belső tisztítása, majd friss kenőanyaggal történő ellátása („átzsírozása”). Természetesen ehhez szét kell szedni az orsót – általában teljesen. Összerakásnál a szükséges alkatrészek precíz hézagolásra kerülnek. Hézagolni jellemzően forgóalkatrészek csapágyait szokás. Legegyszerűbben úgy tudnám elmagyarázni a hézagolás jelentőségét, hogy az az egymáshoz kapcsolódó alkatrészek pontos illesztését szolgálja, amely hozzájárul a kopás mértékének csökkentéséhez.

Daiwa távdobó orsó teljesen szétszedve, megtisztítva

 

Gyakori kérdés, hogy milyen időközönként érdemes karbantartani az orsóinkat. Ezt időhöz kötni nehéz, a használat intenzitása befolyásolja. Ha aktív használatban vannak (évi 40-50 nap vagy afelett), érdemes évente, ha ritkábban használod őket, elegendő lehet kétévente is.

Nála igen csak időszerű volt egy alapos karbantartás

Még egy újra és újra felmerülő kérdés (egyes fórumokon gyakran vita tárgya) a vadonatúj orsók azonnali „szervizelése”, tuningolása. Azt gondolom, ezen kár összeveszni, mindenki döntse el maga, hogy szeretné-e elvégeztetni.
- Ami mellette szól: ha a szervizes pontosan beállítja a hézagolásokat, golyóscsapágyra cseréli a perselyeket, azzal jelentősen megnövelhetjük az orsó élettartamát. Még a legnagyobb márkák drágább modelljei (100 ezer forint körüli/ feletti darabok) is jellemzően 4-6 csapágyat és még ugyan annyi perselyt tartalmaznak – ergo még 4-6 csapággyal fejleszthetőek.
(Nem, ne legyenek illúzióitok, a gyárban összerakásnál a pontos hézagolást senki sem csinálja meg, egy bizonyos tűréshatárral dolgoznak, ami abba belefér, mehet a piacra.)
- Ami ellene szól: ha bárki belenyúl az orsóba, azonnal elvész a gyártói garancia, ami legtöbb esetben egy év.
Személy szerint abban az esetben mindenképp javaslom új orsó tuningolását, ha az nagyon intenzív használatnak lesz kitéve (évi 100-200 nap horgászat – igen, van ilyen) - így jó esély van rá, hogy a perselyek miatti kopás már az első évben jelentkezzen. Erre nem fog vonatkozni gyártói garancia sem és a kopás nem visszafordítható, utólagos csapágyazással már nem megoldható, kizárólag alkatrész cserével.

Szép tiszta alkatrészek - itt már összerakás közben

FONTOS: az orsó mindenhogy kopni fog, hiszen egy használati tárgyról van szó, amely ki van téve különböző behatásoknak, terhelésnek és jellemzően fém alkatrészek forognak benne egymáson. Senkit sem szeretnék azzal álltatni, hogy a rendszeresen karbantartott orsó örök élet +1 év. Azonban a kopás mértéke, ami egyáltalán nem mindegy. A megfelelő időközönként történő karbantartással megtöbbszörözhető az orsók élettartama.

Beszéljünk kicsit bővebben a csapágy tuningról.
Ahogy az imént említettem, a legtöbb orsóban gyárilag megtalálható műanyag/teflon/bronz anyagú perselyek csapágyra cserélését jelenti a forgóalkatrészeknél.
Ez az a rész, ahol elő lehetne állni bonyolult fizikai képletekkel és magyarázatokkal a súrlódási együtthatóról. De valljuk be, erre nem sokan kíváncsiak, én pedig nem vagyok fizikus, ezért megpróbálom „mezei szervizes” szemmel, röviden leírni a jelenséget.
Minél nagyobb erő szükséges ahhoz, hogy egy test (esetünkben alkatrész) elmozduljon a másikon, annál nagyobb mértékű lesz a koptató hatás. Az alapelv az, hogy minél jobban csökkentjük a súrlódási együtthatót, annál jobban csökken a kopás mértéke is.
Egy műanyag persely minden egyes fordulattal koptatja a tengelyt, amin rajta van és így vagy úgy, de kénytelen forogni. Míg a megfelelő méretű (és minőségű) csapágy lényegesen kisebb súrlódást eredményez.
Jellemző, hogy csapágyazott alkatrész esetén (hosszú) idővel az a rész kezd el kopni, amely a másik alkatrésszel érintkezik (ez a normális), nem pedig a csapágy alatti rész (tengely, csonk). Viszont a persellyel ellátott részek a legtöbb esetben hamarabb elkopnak, mint maga az alkatrész a másikba becsatlakozó felületen. És tudom, hihetetlen, de minden esetben a műanyag persely koptatja el a fémet, nem pedig fordítva.

Műanyag persely jelentős koptatása

A csapágy tuning egyszeri költség, a ma kapható kiváló minőségű zárt csapágyakat nem kell többet kicserélni.
Ennek ára igen nagy szórásban mozog, hiszen befolyásolja a csapágyak száma és minősége. Fontos! Amennyiben a vásárló máshogy nem kéri, a csapágy minőségét az orsó minőségéhez, pontosabban az abban már meglévő csapágyakéhoz igazítom. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy pl. egy Okuma orsó közepes minőségű csapágyai mellé nem indokolt a műanyag persely helyére csúcsminőségű csapágyat tenni, csak abban az esetben, ha a gyári csapágy is minőségibbre lesz cserélve. Ugyan így egy Shimano vagy Daiwa felsőkategóriás csapágyai mellé sem fogom a közepes minőségű csapágyat beépíteni, csak ha az ügyfél kifejezetten így kéri. Törekedjünk az összhangra, bár hozzáteszem, a műanyag perselynél kis túlzással bármilyen csapágy jobb.

Ez a Daiwa modell plusz 6 db csapágyat kapott a műanyag perselyek helyett

Ritkán, de előfordul olyan kérés is, hogy egy közepes árfekvésű orsó minden csapágyát cseréljem ki jobb minőségűre a jobb futásteljesítmény és a tartósabb használat érdekében – természetesen ez is megoldható.
Árakról a konkrét orsótípus ismeretében tudok nyilatkozni, bizonyos esetekben csak az orsó szétszedése után.
Egy konkrét példa árra: a méltán népszerű 14000-es Shimano modellek (pl. SpeedMaster, Ultegrák) teljes csapágyazása kb. 8-10 ezer forintba kerül (5-6db csapágy és az azokhoz tartozó hézagoló alátétek, görgőnél távtartó.)
Csapágy tuningra szinte kizárólag általános karbantartás mellett van lehetőség, hiszen a legtöbb esetben az orsóház megbontásával, vagy az orsó teljes szétszedésével jár.

Daiwa hajtómű, friss kenőanyaggal

Fékút módosítása: legjellemzőbb a fékút rövidítése, ismertebb nevén a gyorsfékessé alakítás. Ebben az esetben többnyire a filc anyagú féklamellák teflonra való kicserélése történik. Ritkább esetben a fékcsillag belsejében történik kisebb módosítás.
A fékút mindkét irányba módosítható, tehát van lehetőség „lassítani” is a féken. (Egyes Daiwa vagy Team Feeder típusok negyed fordulatos fékjénél gyakori kérés ez a fajta módosítás is.)
Fontos! Ezekre a műveletekre kizárólag elsőfékes orsóknál van lehetőség! (A nyeletőfékes orsó is elsőfékes, a fő fékje módosítható.)

Javítási munkák: természetesen a meghibásodásokat is igyekszem orvosolni. Belső meghibásodás esetén (tehát amennyiben az orsóházon belül van a hiba) javításra kizárólag általános karbantartással együtt van lehetőség.
Alkatrészbeszerzéssel is foglalkozom, azok kereskedelmével azonban nem. Ez azt jelenti, hogy nálam leadott, meghibásodott orsóhoz megrendelem és beépítem az új alkatrészt, annak külön történő megvásárlására viszont nálam nincs lehetőség.
Sajnos garantálni nem tudom, hogy bármilyen típushoz beszerzem a szükséges alkatrészt, de megteszek mindent az ügy érdekében, szükség esetén akár külföldről is megrendelem. Ilyen esetekben nem tudom konkrét határidőre vállalni a munkát, ez attól függ, mikor érkezik az alkatrész.

Köszönöm, ha végig olvastad ezt a kis „információs cikket”.
Amennyiben orsó problémád van, vagy csak szeretnéd egy frissen karbantartott, esetleg tuningolt orsóval kezdeni/ folytatni a szezont, keress bátran Messenger üzenetben vagy telefonon! Oldalam az alábbi linken érhető el, ahol rendszeresen osztok meg fotókat az orsókról, további hasznos információkkal kiegészítve.

https://www.facebook.com/profile.php?id=61555233427467

Kovács Szabolcs

egyéni vállalkozó

 

A régi blog ...